birsorubiryanıt Arşivinde Ara

birsorubiryanıt / ARADIĞINIZDAN FAZLASI

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

Dil dışı göstergeler nelerdir?



Dil dışı göstergeler dörde ayrılır: belirti, belirtke, ikon, simge

Belirti

Belirti: Doğal göstergelerdir. Bu tür göstergelerde göndergeyle gösterge arasında neden-sonuç ilişkisi vardır.

yaprakların sararması ve dökülmesi / sonbaharın geldiğinin göstergesi
ağaçların yeşermesi ve çiçeklenmesi / baharın geldiğinin göstergesi
tan yerinin kızıllaşması / güneşin doğmak üzere olduğunun göstergesi



Belirtke

Belirtke: Uzlaşımsal göstergelerdir. Bu tür göstergelerde göndergeyle gösterge arasındaki ilişki nedensizdir.

trafik lambaları, trafik işaretleri, zil, korna, araçların sinyalleri...




İkon


İkon: Benzerliğe dayanan göstergelerdir. Bu tür göstergelerde göndergeyle gösterge arasında benzerlik ilişkisi vardır.

fotoğraflar, resimler, tablolar, heykeller...



Simge



Simge (amblem): Bir varlığı karşılayan dil göstergeleri yerine kullanılan veya göstergeyle ilişkilendirilen şekil, resim, fotoğraflardır.

bayraklar, flamalar; şirket ve kurumların kullandığı amblemler...

Uygulama: 1

Aşağıdakilerden hangisinde farklı bir dil dışı göstergeye yer verilmiştir?

A) Sağ sinyalini yak, ilerideki kavşaktan döneceğiz.
B) Biraz yavaşla, kırmızı ışık biraz sonra yanar.
C) Vapur şimdi kalkar; kaptan, düdüğü  çaldı.
D) Hava iyice bulutlandı, biraz sonra yağmur başlar.
E) Tabelaya baksana, buraya araç park etmek yasak.


Doğru yanıt: D

Uygulama: 2

Sabaha karşı bir tıkırtıyla uyandım. Sesin nereden geldiğini merak edip kalktım. Ses bizim sokak kapımızdan geliyordu.
Kapıya sessizce yaklaşıp beklemeye başladım. Birisi kapıyı kurcalıyordu.
Kalbim küt küt atamaya başladı, ''hırsız'' dedim kendi kendime.
O sırada telefonum çaldı, hemen masanın üstündeki telefonumu alıp tuşa bastım. Telefondaki kişi oğlumdu.
Baba, seni uyandırdım; ama kapıyı açamadım, kapıyı açabilir misin, dedi.Tamam dedim ve telefonu kapattım.
Biraz kızgın, biraz rahatlamış şekilde kapıyı açtım.
Ah be oğlum, demiştim ki oğlum, özür dilerim baba, dedi ve içeri girdi.

Bu parçada aşağıdaki dil dışı göstergelerin hangi ikisine yer verilmiştir?
A) belirti-ikon
B) ikon-simge
C) belirti-belirtke
D) belirti-simge
E) belirtke- simge


Doğru yanıt: C